Hitta din närmaste distributör

Gör snabbare urladdningsprov med nya TORKEL

I en helt ny modern design och med massor av nya funktioner uppfyller TORKEL™ 900-systemet serviceingenjörens önskemål av mobilitet, flexibilitet och säkerhet vid urladdningsprov. TORKEL används för att utföra urladdningsprov vilket är det enda sättet att fastställa ett batterisystems verkliga kapacitet.

Den första versionen av TORKEL™-konceptet lanserades redan under 80-talet och var då den första bärbara batteriurladdningsprovaren på marknaden som automatiskt höll en konstant ström genom provet vilket föreskrivs i nationell och internationell standard.

I och med lanseringen av TORKEL™ 900, lanserar vi också ett helt nytt sätt att reglera urladdningsström som genom en dynamisk urladdningsmodul kan ladda ur batteriet med max effekt vid alla batterispänningar, vilket ger fördelen att urladdningsprov kan utföras med högre ström och kortare tid”, säger, Niclas Wetterstrand, Program Manager, på Megger Sweden AB.

TORKEL™ 900 används främst för provning av stationära back-up batterier i ställverksmiljöer och inom i industrin för att utföra belastningstester eller urladdningsprover vilket är det enda sättet att fastställa ett batterisystem faktisk kapacitet.  Provning genomförs normalt med konstant ström men kan också genomföras med konstant effekt, konstant resistans eller med en belastningsprofil. Tillsammans med Batterispänningsmonitor, (BVM), ansluten direkt till TORKEL™ 900, får man ett komplett och fristående system för urladdningsprov

Systemet är lätt att bygga ut för större batteribanker med hjälp av extra lastenheter (TXL) och klarar realtidsövervakning under provning. Rapporter görs enkelt och är mycket överskådliga i TORKEL Viewer. Utöver det har säkerhetsfunktioner förbättrats med bland annat gnistfri anslutning och nödstopp.

Produktfakta: TORKEL™ 900-serien

Pris och tillgänglighet:

TORKEL™ 900-serien finns på lager.

Pris från: 93 200 kr ex moms. Priset varierar utifrån modell och konfiguration.

Tillbaka till nyhetslistan